Staycheapweekend: Kinnekulle

Inlägg i stolt samarbete med Destination Läckö Kinnekulle

I höstas hade jag och ett par vänner tjejhelg, och drog till en av vännernas stuga, som ligger inte alls långt från Kinnekulle. En av dagarna tog vi bilen ut på Kinnekulle området och promenerade en sväng, och jag som så många gånger har hört talas om Kinnekulle men aldrig varit där blev helt amazed av området. Då fick vi inte så många timmar där men en sak var jag säker på: Det här området vill jag se mer av!

För några månader sedan kontaktade jag Destination Läckö Kinnekulle för att höra om de skulle vara intresserad av ett samarbete. Där jag får visa denna fantastiska miljö till er och också lära mig mer. Och det var dem! Och nu i helgen blev det alltså av. Jag tog med mig min  utevän och kollega Johanna för att upptäcka den här pärlan. Vi åkte på lördag förmiddag och kom hem söndag kväll och vilken upplevelse! Vi vandrade, fick se riktigt fin natur, mötte upp både en Kinnekulle-expert och en ramslöksexpert.

Första dagen var en ren vandringsdag, som avslutades med att vi kom fram till Kinnekullecamping där vi skulle sova. Andra dagen blev vi guidade till lite olika ställen som är väl värda att se. Den här texten är tänkt som en guide och inspiration till dig som vill uppleva Kinnekulle.

Var ligger Kinnekulle?

Kinnekulle ligger vid Vänerns södra sida och är ett bergsområde med väldigt varierande natur.

Hur tar man sig dit?

Man kan åka tåg, bil och buss. Vad jag tycker är riktigt coolt är att man kan ta tåget från Göteborg Centralstation och hamna rakt i området. Utan att behöva mecka med transport osv. Så det är ett helt perfekt utflyktsmål för den som t ex vill göra en dag i Kinnekulle. Bara packa fikakorgen på förmiddagen, dra iväg, spendera dagen där och sedan åka hem. Självklart också perfekt för att stanna lite längre och då utan att behöva bil. För mig som inte har bil är detta helt klart ett plus i kanten.

Framme vid Trolmen! Riktigt gött att bara kunna kliva rakt ut på Kinnekulle.

Vi åkte kl 09.00 från Göteborgs Central och var framme 11.12 vid Trolmen Station. Det går direkttåg (Kinnekulletåget) ibland och oftare tåg med 1 byte. Sträckan Lidköping – Mariestad som alltså är området vilket Kinnekulle sträcker sig mellan är utsedd till Sveriges vackraste tågsträcka. Biljetter köper man via Västtrafik. En enkelbiljett för en vuxen kostar 194 kr. Är man flera som ska åka kan det löna sig att köpa en Regionen Runt biljett – då får en person över 20 år ta med sig upp till tre personer under 20 år för 310 kr. Regionen Runt biljetter gäller dessutom 24 timmar så åker man tillbaka till Göteborg inom den tiden behöver man endast en biljett.

Du kan också hoppa av vid Råbäck station.

Dag 1- Vandring i varierande natur

Vi började vår dag med att hoppa på tåget i Göteborg, göra ett byte i Herrljunga för att sedan hoppa av på stationen Trolmen. Då är man rakt ut på Kinnekulle och det är bara att börja traska, vilket vi gjorde! Vi mötte också upp vår guide för dagen, Anders Jonsson, som kan det mesta om Kinnekulle.

Vårt första stopp var vid Råbäcks hamn där vi tog vår medhavda fika. Vi hade gjort kalljästa frallor och fixade kaffe på plats. Vid Råbäcks hamn ligger ett mekaniskt stenhuggeri, som inte längre är i bruk, men som nu är ett museum. Eftersom stenhuggeriet har betytt mycket för Kinnekulle var det ett intressant inslag.

Under första delen av vår vandring hade vi verkligen alla väder! Det hindrar oss inte från att fika såklart!

Medhavd fika är alltid gött! Och cheap 🙂

Efter vår fika och stopp i stenhuggeriet satte vi sikte mot Munkängarna, och sedan lunchstoppet vid Hällekis Trädgårdscafé. Den här delen av vandringen var verkligen riktigt fin! Varierad natur, ganska kuperat och väldigt väldigt vacker.

Längs den här promenaden passar du en del partier med sten, och ja man blir ju fascinerad alltså!

Framme vid Munkängarna!

När man sedan kommer till Munkängarna är det som att befinna sig i ett sagolandskap. Kinnekulle är ett naturreservat och det är också väldigt orört. Anders som guidade oss hela vägen arbetar med att fixa till lite ”skavanker” men låter så mycket som möjligt vara precis som det är. Det märks verkligen då naturen känns väldigt genuin och orörd. En rolig kuriosa är att under vår dagsvandring hittade vi ett (1) skräp som låg slängd längs med vägen. Det var en ölburk som låg kastad. Anders berättade att han sällan hittar skräp, vilket ju får ge en eloge till Kinnekulle-besökarna! Det bör ju inte vara ett problem med skräp i naturen men tyvärr är det ju ofta det.

Ramslök ramslök ramslök…..

Munkängarna är som en stor grön matta av ramslök. Det är ramslök exakt överallt! Här får man inte plocka ramslök, då det är ett naturreservat och skyddat  i just detta området för att bevara det (se karta här där man inte får plocka). Men det doftar gott och är väldigt vackert!

Mot Hellekis trädgårdscafé!
Mysigt värre inne på Hellekis Trädgårdscafé.

Från Munkängarna kan du ta dig ner till Hellekis Trädgårdscafé som är en härlig oas om du vill äta, och inte laga själv. Det ville vi! Med en fantastisk trädgårddel att sitta i och en lika härlig innedel, likt ett orangeri njöt av en härlig ramslökssoppa med tillbehör. Här finns också riktigt goda bakverk!

Ramslökssoppa fick det självklart bli till lunch.

Efter att ha njutit av vår paus ställde vi in siktet på att ta oss till vårt boende för natten, Kinnekulle camping. Anders tyckte inte att vi skulle gå närmsta vägen (campingen ligger väldigt nära Hällekis Trädgårdcafé) utan ta en lite längre, men riktigt fin väg längs Vänern. Och det vílle vi såklart!

Hela stigen följer sådana här klippformationer längs vägen.

Här går du mot Söckeviken och när du kommer till stranden så viker du av vänster mot campingen. Där väntar en helt fantastisk stig med väldigt häftiga klippformationer längs vattnet. Detta var helt klart en av mina personliga höjdpunkter under hela dagen! En riktigt, riktigt härlig promenad/vandringsdel!

Efter ca 2-3 kilometer lämnade vi den fina stigen och hamnade rakt på vårt boende, Kinnekulle Camping. Här kan du bo med husbil, husvagn, tält eller hyra stuga. Vi hade valt att hyra stuga för natten och om fick också en med riktigt kanonläge – precis vid vattnet.

Inuti stuga! Utrustad med sängar, täcken, kaffekokare och porslin. Det här var en 4-bäddsstuga och under lågsäsong (vilket det var nu) kostar den 600 kr/natt att hyra. Alltså 150 kr/person. För mer priser kolla här

På campingen lånade vi två cyklar för att cykla till Coop Nära (det enda som kommer upp när man söker på Google Maps), som ligger ca 5 km bort. Där handlade vi mat för att laga till kvällsmaten, och eftersom vi hade fått lite ramslök av Anders fick det självklart bli en utemiddagsramslökspasta!

utemiddagsdax!

Vi satte oss nere vid vattnet och lagade till en superenkel pasta. Ett perfekt avslut på en perfekt dag!

Den här pastan lagade vi till på ca 5 minuter: Koka pastan. Häll av. Fräs sedan vitlök (eller ramslök) i olja och vänd sedan ner delade tomater tills lagom mjukt. Lägg i pastan, rör om och squeeza över citronsaft. Smula över riven parmesan

Total vandringssträcka den här dagen: Ca 13-14 km. Det går att göra kortare.

Dag 2 Sevärdheter på Kinnekulle och träff med ”Mr Ramslök”

Vi började dagen med ett utebad och utefrulle för att vara redo för dag 2 på Kinnekulle!

Vår dag 2 på Kinnekulle bestod i att vi fick åka runt och upptäcka olika sevärdheter, som är klassiska för Kinnekulle. Här blev det alltså lite mer hopp mellan de olika platserna men är till för att ge en inspiration till vad som kan göras.

Stenbrottet aka Kinnekulles Grand Canyon

Om du googlar Kinnekulle kommer garanterat bilder på stenbrottet då det är lite karaktäristiskt för området. Och också absolut värt ett besök. Är du vid Munkängarna kommer du lätt upp till Stenbrottet. Riktigt coolt!

Kinnekulles utsiktstorn

Vill man ha en riktigt fin utsikt så är det hit man ska gå! Drygt 100 trappor upp och vid fint väder kan du se ända till Karlstad. Vi såg dock inte riktigt ända dit, men fint var det ändå.

Falkängen Hantverksby

Vi tog också en tur till hantverksbyn där det finns gulliga butiker med hantverksarbete av olika slag. Här ligger också ett vandrarhem, där du kan bo ovanför butikerna.

Vi passade också på att gå in i den gamla tågstationen, som nu är en butik med enbart ekologiska produkter. Naturligvis Hällekis heter den och kvinnan som driver det var först i Sverige med att erbjuda ekologiska textiltryck. På 80-talet! Riktigt kul att få träffa en pionjär inom området.

På eftermiddagen var det dags för oss att bege oss hem. Vi var iväg i ca 28 timmar men det kändes betydligt mycket längre! Så mycket hann vi se och jag vill varmt rekommendera Kinnekulleområdet för den som är peppad på riktigt fin natur, som också ligger riktigt nära (beroende såklart på var man bor, men i alla fall för oss från Gbg med omnejd)

Ramslökstips

Under dag två fick vi träffa Stefan Johansson, eller ”Mr Ramslök” som han också kallas. Och väl förtjänt smeknamn! Stefan är den person som sett till att ramslök används (igen) i matlagningen. Under munkarnas tid för en evighet sedan så användes ramslök både i mat och som medicinal växt, vilket sedan kom att glömmas bort. Flera hundra år senare såg alltså Stefan till att den blev använd i maten igen och nu på Kinnekulle är det en erkänd delikatess. Vi tog oss ett snack när vi gick bland ramslöken i Munkängarna och fick lite tips.

Stefan Johansson som driver Forshems Gästgivaregård guidade oss i ramslöksdjungeln.
Vad ska man plocka egentligen?

Man plockar bladen, innan de går i blom. Ta små blad, de är bäst! När den är i blom så är det mer smak i blommorna än i bladen (och dessa kan också användas) men Stefan var ändå tydlig med: bladen, de är de bästa!

Vad ska man laga då?

Tänk vitlök, säger Stefan. Men den är mycket mer värmekänslig och ska inte värmas för hårt.
Pesto, dressingar, majonnäser, färskost, soppor, pajer. Det verkar inte finnas någon hejd! I Kinnekiilleområdet är ramslökssoppan så gott som en nationalrätt. Det är en mjölkbaserad soppa med mycket ramslök i, och går lika fint att göra på veganska alternativ.

Kan man äta det hela året?

Ja men då får man frysa in! Och det går utmärkt. Att plocka under säsong, förvälla lite och sedan frysa.

Okej, men så till den sista frågan. Vad blev egentligen priset för hela den här weekenden?

Resa med tåg t/r Gbg-Kinnekulle: 380 kr/pers
Boende i stuga: 300 kr/pers
Mat: ca 400 kr pers. Då åt vi två gånger på café/restauranger och lagade 3 måltider på kök/medhavd fika/frukost
Totalt blev alltså priset person ca 1100 kr för en sådan här helg. För att få ned priset ytterligare hade vi kunnat bo billigare, t ex tältat (eller varit fler i stugan), och lagat samtliga måltider själva.

Tack Kinnekulle för en riktigt fin helg!

Jag vill verkligen slå ett varmt slag för att upptäcka den här pärlan med roliga saker att hitta på samt dess otroligt fina natur. Vill man läsa mer om vad man kan göra, äta bo etc på Kinnekulle så finns en bra och informativ sida om just det. Den hittar du här.
Jag kommer definitivt att åka tillbaka!

#staycheapweekend är ett nytt initiativ från Portionen under tian. Vi vill uppmuntra till att upptäcka mer på nära håll. Det kan vara alltifrån dagsturer till lite längre. Vår förhoppning är att fler vill haka på tåget, och peppa till att resa mer cheap: alltså lite billigare men också mer klimatsmart.